Jo, EspartaKa

Ho he parlat amb la gent del pis i, finalment, tots i totes ens hem decidit a escriure aquest blog. Els meus companys diuen que hem de contar la nostra història.

Sóc una rata. Els humans diuen que sóc un "animal de laboratori". Classifiquen a la resta d’animals com a coses, amb adjectius que ens defineixen per la nostra utilitat per a ells. I totes són dolentes per a nosaltres, els animals que no hem nascut humans.

Al laboratori ens volen pel mateix que volen una proveta. Som un instrument d’investigació. I ens inoculen tota mena de productes, ens donen descàrregues elèctriques, ens fan emmalaltir i arribar a la psicosi, ens fan patir. Ens torturen i maten per a provar barres de llavis o productes de neteja. No importa que les provetes no puguen sentir i nosaltres si. Ens tracten igual.

Els humans també utilitzen les rates de laboratori per a altres coses. Jo, per exemple, vaig ser comprada al mercat d’esclaus per a que em mengés una serp esclava que, tancada a la seua pressó-vitrina de la mida d’una caixa, menja quan els seus "amos" ho decideixen. Jo sóc tranquil·la i pacífica; m’hauria capturat ràpidament, i la preuada "propietat dels humans", mostrada amb orgull a les visites, no hauria patit perill.

Però la serp es va morir abans de menjar-me. Segurament de pena, somiant, dins de la pressó-vitrina, amb un ample territori, ple de pedres sota les que passar la nit i on prendre la calor del gran sol, no d’una trista llum artificial. Somiant ser lliure com les rates que li permetrien sobreviure, i amb les que lluitaria per la vida en igualtat de condicions.

Ella morí mentre jo esperava, a la tenda distribuïdora d’esclaus no humans, dins d’una gàbia on no em podia moure. El traficant d’esclaus no estava molt content que jo estigués a la tenda, no era bo pel negoci. Quan ja tenia decidit donar-me com a "pèrdua" (matar-me i llançar-me a les escombraries) es trobà un humà i una humana amb els que ha començat la resta de la meua vida.

dilluns, 10 de gener del 2011

Altar no sangriento

He aprovechado para hacer limpieza de apuntes y, entre todos ellos, he encontrado un trabajo ya olvidado sobre la catalogación de monedas. Una de ellas era especial: acuñada en entre el 461 y el 396 a.C., en el anverso figura una leyenda "MESSANA" (la ninfa Messana), quien sujeta las riendas de una biga de mulas.

En esta moneda aparecen representaciones de animales, algo habitual en los diseños de Messana. En este caso, mulas, liebres y un delfín (en el reverso). Sin embargo, no es extraño que, en la Antigüedad, se representasen animales en las monedas, más allá de los "tipos parlantes" (1).

El ser humano ha utilizado al resto de animales de todas las formas imaginables, entre ellas, su uso en los sacrificios rituales. Sin embargo, ya en la Antigüedad clásica existían voces discrepantes, prueba de esto son los llamados altares no sangrientos.

Un altar no sangriento, an-aimaktos, era aquel que no admitía la sangre de animales, ni elementos transformados (como la piel); sus sacrificios eran incruentos, no podía morir nadie que tuviera anima. Este rito era considerado como el origen primigenio, representaba lo más puro, lo más moral.

Es interesante analizar como determinados grupos de seres humanos tenían una consideración legal, y/o social, muy similar a la de los animales. Por ejemplo, en la Roma Imperial, la venta de una esclava estéril fue objeto de discusión jurídica, la cuestión estaba en determinar si una venta podía ser considerada, o no, nula. Jurídicamente, se determinó que la venta de una esclava quedaba sin efecto si la esterilidad era fruto de una enfermedad, pero no así si era congénita. Quedando una esclava estéril equiparada con una cerda estéril: "El término de comparación de los jurisconsultos era, en este caso, la venta de una cerda estéril, esto es, castrada, cuya devolución el vendedor estaba obligado por ley a aceptar en caso de no haber informado lealmente al comprador" (2). Aline Rouselle hace una interesante comparación entre las esclavas destinadas al placer y las destinadas a la reproducción, frente a las cerdas destinadas a la carne y a la reproducción (3). La consideración jurídica era muy similar.



(1) Dícese de aquella moneda que posee un dibujo, cuyo nombre representa alguna otra cosa además de la que se quiere expresar.

(2) Rouselle, A. La política de los cuerpos: entre procreación y continencia en Roma, en Duby, G. y Perrot, M. (dir), Historia de las mujeres en Occidente. Tomo 1, la Antigüedad, Madrid, Taurus, 1991, p. 336.

(3) Ibídem, p. 337.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Una miqueta de relax